Fitt élet
Ép testben ép lélek

MENÜ

Miért nem esszük meg a zöldségeket, ahogy vannak?

1., Nem tudunk annyi növényt megenni, amennyi ellátna bennünket a megfelelő mennyiségű enzimmel, ásványi anyaggal, stb. (ez kb. 1-2 kg zöldség vagy 4-6 kg gyümölcs lenne). Ez különösen a kezdeti időkben igaz, később azonban már nem! A megtisztult szervezetnek (ne felejtsük ki, a lelki tisztaságot sem!) napi fél-egy kilogramm nyers táplálék elegendő.

2., A gyógyulási folyamatok során el kell érnünk, hogy az "élő anyag" kiszorítsa a "holtat" (pufferolás). Ezt csak teljes ellúgosítással tudjuk elérni.

3., A levek 10-15 perc alatt felszívódnak nem jelentenek megterhelést az emésztőrendszernek, ezáltal is segítve az újjáépülést.

4., A szerves savak, bioenzimek, a szerves mikroelemek, a sók, a vitaminok és egyébb anyagok sokasága kiváltja a szájüregben a bőséges nyálképzést. A zöldségek, a gyümölcsök és azok levei növelik szervezetünk enzimjeinek és anyagcseréjének aktivitását. így a jobb emésztés és táplálékfelszívódása által egészségesebbek és erősembbé teszi szervezetünket. 

Norman Walker szerint a gyógyításban a legfontosabb - természetesen a lelki problémák megoldása után - a teljesen nyers növényi táplálkozás napi minimum 6 dl zöldséglével kiegészítve (ez felmehet akár 2-3-4 literig is). A táplálkozás átállítása fokozatosan kell, hogy történjen, s ajánlottak egyre hoszabb böjtök beöntéssel reggelente (4-7-14-21 nap csak vízzel avagy gyógyteával). A zöldséglevek közül 2-3-4 félét keverhetünk egymással (az alap általában a sárgarépa).

Példa az étrendre (170 cm-es, 61 kg-os személyre számítva: 
8 ó: 4 dl sárgarépalé 
10 ó: 4 dl egyéb zöldséglé (keverék), (főleg) május-októberben friss, érett, hazai gyümölcs 
12 ó: zöldségsaláta mézzel, csírázó búza vagy dió 
17 ó: zöldséglé (keverék) 
18 ó: nyers saláta olajos maggal (dió, mogyoró, napraforgó, stb.) vagy csírázó gabonával

Sárgarépa 

A sárgarépa az egyik legközkedveltebb zöldségfélénk, mely egész évben beszerezhető.Alapvető vitaminforrás a szervezet számára.Rendszeres fogyasztása gyógyító hatással van a szem és bőrproblémákra. Magas rosttartalma segíti a belek tisztulását, a salakanyagok lerakódását. Kutatások szeint napi két nyers sárgarépa (20 dkg) fogyasztása átlagosan 11%-kal csökkenti a vér koleszterinszintjét. Immunrendszer erősítő, regeneráló tulajdonságai is vannak. 
Tartalmaz kalciumot, káliumot, nátriumot, foszfort, vasat, magnéziumot, krómot, sót, A-, B-, C-, E- és K-vitaminokat.Legnagyobb értékét a magas béta-karotin tartalma jelenti, de más karotinokban is bővelkedik. A szervezet a béta-karotint A-vitaminná alakítja át, mely fontos a jó látás és a nyálkahártyák szempontjából.

Az A-vitamin hiányának legelső tünete a farkasvakság. A szem képtelen alkalmazkodni a gyenge fényhez, ha az ideghártya fény- és színérzékelő receptoraihoz szükséges retinol nincs jelen (A-vitamin). A fejlődő országokban a 21 év alattiak körében előforduló vakság leggyakoribb oka az A-vitamin-hiány.

Gyermekkorban hozzásegít a csontozat és a fogazatfejlődéséhez. Ezért is tartalmazza a legtöbb bébiétel.

Savtalanítja a vért, ezzel elősegíti a máj működését. A sárgarépa gyógyítása láncszerű. Ha a máj tisztulása megindult, a bőr szépségén is észrevehető. Mivel a máj raktározza a nehézfémeket, ha le van terhelve a máj, ezek a fémek bejutnak a sejtek közé is. A sárgarépa segít kivonni ezeket a fémeket.

Hatékony immunserkentő, fokozza a csecsemőmirigy működését.Karotinpótlással javíthatók az immunválaszok, napi természetes béta-karotin bevitel jelentősen növeli a fehérvérsejtek számát, akivitását, különösen a T-sejtekét, melyek csökkenése jellemző rák- és AIDS betegeknél. Azoknál a népcsoportoknál, akik étrendjében sok a karotionidban gazdag gyümölcs és zöldség, kevesebb a daganatos betegségek (főleg tüdőrák) aránya. Az étrendi béta-karotin csökkenti a hámeredetű tüdő, bőr, méhnyak, légúti, gyomor és vastagbél daganatok számát.

A sárgarépalé tisztítja a beleket, serkenti a mellékvese munkáját, és ezáltal a hasnyálmirigy működését. Ízületi gyulladás leküzdésében is segít a fogyasztása.

A sárgarépa hatása a szervezetre:

      • Segít a látás folyamatában, az A-vitamin nélkülözhetetlen a szem megfelelő fényérzékeléséhez.
      • Biztosítja a bőr, egyéb szövetek, nyálkahártyák épségét. Emiatt minden bőrproblémánál (kiütés, pikkelysömör), nyálkahártya gyulladásos megbetegedésinél (tüdő, köhögéscsillapítás, emésztőrendszer, húgyutak fertőzése) alkalmazzuk. Bőrt tápláló és védő hatását külsőleg, pakolás formájában is kihasználhatjuk. Égési sérülés esetén levét közvetlenül helyezzük a sebre.
      • Szilícium tartalmának köszönhetően a kötőszöveteket is erősíti.
      • Szükséges a csontok egészséges fejlődéséhez, a csontok épségének megőrzéséhez, segíti a megfelelő kálcium-anyagcserét. Alapvető a zavartalan növekedéshez, ezért is ideális étel már csecsemőkortól kezdve.
      • Kismamáknak is nagyon ajánlott: terhesség alatt hozzájárul a magzat csonvázának fejlődéséhez, szoptatás alatt pedig serkenti az anyatejképződést.
      • A béta-karotin antioxidáns hatású, segíti az immunfolyamatokat, véd a fertőzések ellen és lassítja a sejtek elöregedését.
      • Alacsony kalóriatartalmú, alacsony glikémiás indexű, azaz fogyasztásával nem nő meg hirtelen a vércukorszint. Ráadásul, ha a vérben magas karotinoid mennyisége, annál inkább csökken a vércukor mennyisége.
      • Lúgos hatású, segíti a vér savtalanítását, a máj működését. Ennek köszönhetően tisztító, méregtelenítő hatású. Jó hatású anyagcsere-betegségek esetén.Ennek köszönhetően jó hatású ízületi problémák, arthritis esetén, enyhíti az izmok, ízületek fájdalmát.
      • Csökkenti a vér koleszterinszintjét, kálium- és béta-karotin tartalmának köszönhetően szív- és érrendszeri problémákkal küszködőknek is ajánlott a gyakori fogyasztása.
      • Segíti az emésztést, magas rosttartalma segít a székrekedés és aranyér megelőzésében. Az almához hasonlóan hasmenés esetén is jól alkalmazható, rosttartalma segít a széklet normalizálásában, egyéb hatóanyagai pedig megakadályozzák, hogy a hasmenést okozó baktériumok meg tudjanak tapadni a bélrendszer falán. Élősködők, vérhas esetén is a legjobb a reszelt sárgarépa.
      • Emésztést támogató hatása és számos hatóanyagtartalmának köszönhetően acsecsemők ideális első ételei közé tartozik. Számukra (is) a legideálisabb  a vegyszermentes termesztésből származó, mivel a sárgarépa azon növények közé tartozik, ame­lyek hajlamosak a nitrogén tartalmú műtrágyákból származó nitrát felhalmozására. Amennyiben ezt nem tudjuk megoldani, figyeljünk arra, hogy a nyers sárgarépából készült ivólevet, salátát mindig frissen, közvetlenül a fogyasztás előtt készítsük el.
    • Rákmegelőző hatású, amelyhez nemcsak antioxidáns- és rosttartalma járul hozzá. Segít megelőzni többek közt a vastag- és végbéldaganat kialakulását. Megtisztítja a beleket a lerakódásoktól, ezáltal csökken a belek toxikus tartalma. Egyes rákellenes gyógyszer hatását képes fokozni, hozzájárulva ezzel is a gyógyuláshoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet