Fitt élet
Ép testben ép lélek

MENÜ

http://www.missgreen.hu/category/zoldturmix-1x1/

http://www.fittnok.hu/zold-turmix-green-smoothie

 

 

 

 

A zöld turmixokat Victoria Boutenko tette szinte világszerte népszerűvé. Míg külföldön már tombol a zöld turmix, azaz“green smoothie” láz, addig Magyarországon még nagyon gyerekcipőben jár az egészségjavításnak ez a csodálatos formája.

A zöld turmixok, “green smoothie”-k villámgyorsan elkészíthetők, akár főétkezésként is fogyaszthatók.

Mik is ezek tulajdonképpen? Hogyan kell elkészíteni őket? Milyen hozzávalókból, alapanyagokból?

Victoria Boutenko: A nyers étel csodája című könyvének ajánlójában említettem már a zöld turmixokat. Victoria, miután már több éve nyers, élő ételeket evett, úgy érezte, valami hiányzik a táplálkozásukból.

Idézek magamtól “A sok kutatás, utánajárás vezette el  odáig, hogy elkezdje vizsgálni a csimpánzok étrendjét. Mivel az ember és csimpánzok DNS állománya 99,4 %-ban megegyezik. Következtetése az volt, hogy a csimpánzok étrendjének majdnem felét zöld levelek és virágok teszik ki, további másik felét gyümölcsök, kisebb részét pedig rovarok, növényi szár, fakéreg és magvak.

(Ezzel szemben a nyugati társadalom étrendje ezzel 100 %-ban különbözik).

Következtetése volt, hogy nekünk, embereknek is be kellene iktatnunk a zöld levelekettáplálkozásunkba. Mivel azonban rágásunk már közel sincs olyan jó, mint az őskorban elődeinké, nem tudjuk folyékonnyá rágni a zöldeket, a zöld levelek fogyasztásához a turmixgépet hívta segítségül. A turmixolás “feltöri” a levelekben található cellulóz-szerkezetet, így könnyen felszívódóvá válik. Eleinte kizárólag leveleket turmixolt kis vízzel vegyítve, ám ízviláguk borzasztónak bizonyult. Viszont gyümölcsökkel már kitűnően ízesíthetők voltak, és ihatók is. Így születtek meg a zöld turmixok, a green smoothie – k, melynek külföldön már szinte “forradalmuk” van, elég ha ezt a szót beírod a keresőbe.

Victoria újrafelfedezte  a klorofill csodálatos gyógyító hatását, és a zöld levelűeket szinte külön táplálékcsoportként emlegeti.”

A zöld levelek bátran párosíthatók gyümölcsökkel, igazából nem sorolandók a zöldségek közé. Gyümölcsökkel való együttfogyasztásuk semmiféle emésztési problémát, erjedést, emésztési gondokat nem okoz.

Zöld turmixok elkészítése:

A zöld turmixok elkészítéséhez elegendő egy vagy kétfajta (ennél több lehetőleg ne is legyen, mivel a gyümölcsöket is jobb önmagukban fogyasztani az erjedéses és savasító folyamatok elkerülése végett) gyümölcs (alma, banán, magnó, őszibarack, sárgabarack, bogyós és piros gyümölcsök (málna, ribizli, szeder, áfonya, eper)  – ezeket bátran variálhatod, ez legyen kb. 60 %-ban) és bármilyen ehető zöld növény kb. 40 %-ban (spenót, sóska, petrezselyem zöldje, sárgarépa zöldje, pitypang levél, kövér porcsin (ehető gyomnövény), zellerszár, leveles kel, saláta, csalán). Ha túl sűrű, még egy kis tisztított vizet turmixolhatsz hozzá.

Nehogy azt hidd, hogy szörnyű íze van. Ugyan első ránézésre csúnyácskának tűnik, de ha kísérletezel és jól párosítod a gyümölcsöket, akkor nagyon finom.

Naponta ne csak egy csészével fogyassz, hanem bátran, akár 1-1,5 litert is. Tízóraira, reggelire, vagy akár a vacsorádat is helyettesítheted vele.

A könyvben egy kísérletet is végzett Victoria egy orvossal a zöld turmixok ügyében, és a roseburgi kísérletcsoport szinte összes tagja egészségi állapot javulásról számolt be. A gyomorsavszintjük is teljesen helyreállt.

A zöld levelűekben rengeteg hasznos tápanyag található, a sárgarépa levelében például sokkal több, mint magában a gyökérben. Mégis sokszor a szemétbe kerül ez az értékes anyag.

A zöld levelek kitűnően lúgosítják a szervezetet, fehérjetartalmuk pedig kiemelkedő. Sokan vádolják azzal a vegetáriánus táplálkozást is, hogy nem elegendő a fehérje. Azonban már több forrásból bizonyítást nyert, hogy nem a fehérjehiánytól, hanem inkább a túlzott fehérjebeviteltől kellene rettegnünk.

A zöld levelű növények fogyasztásával nem káros állati fehérjét veszünk magunkhoz, hanem egészséges növényi fehérjét, mellyel nyugodtan fedezhetjük napi fehérjeszükségletünket. Sőt, amelyik aminosav (a fehérjék építőkövei) az egyikből hiányzik, az a másikban megvan, így “komplettálhatjuk” őket.

Hihetetlen, de igaz, hogy már fél kilogramm leveles kelnek nagyobb a fehérjetartalma, mint az ajánlott napi fehérjebevitel, derül ki ez is a Nyers étel csodája című könyvből.

Bizonyításként még álljon itt Victoria egyik táblázata, mely alapján kiderül, hogy pl. két esszenciális aminosavból milyen mennyiségben tartalmaz a csirkehús illetve a sötétzöld endívia:

Egy adag csirkehús: 222 mg tirozin, 261 mg fenilalanin

Egy fej endívia:. 205 mg tirozin, 272 mg fenilalanin

(itt is megemlítem, hogy a világ legerősebb, izmosabb állatai sem hússal elégítik ki fehérjeszükségletüket, hanem füvekkel, lásd: gorilla, elefánt …) Van ezzel kapcsolatban Victoriának egy nagyon jó szemléletető példája is ezzel kapcsolatban, hogy amikor a juhokat koncentrátumokkal (zab, őrölt kukorica) etetik, sokkal gyorsabban híznak, amikor füvet legelnek, akkor húsuk csak minimális zsírt tartalmaz. A füvek tehát izmot építenek.

Másik példaként megemlíteném Tim van Orden-t is. Hogy ki ő? Nyers, élő ételekkel táplálkozó aktív sportoló. Honlapját megtalálod itt: www.runningraw.com – Ő az egyik élő példája annak, hogy húsevés nélkül is lehet izmokat építeni és teljesítményt elérni. Vagy olvassátok el ezzel kapcsolatban Szabó Gábor: Kiváló egészség blogjában írtakat Tim van Orden-ről: Nyersevés felsőfokon Tim van Ordennel

Szerintem magáért beszél a bejegyzés. (Olvassátok el Gábor többi bejegyzését is a blogján, nagyon jókat ír!  )

A csodálatos klorofill:

Nem hagyhatom ki, hogy itt ne említsem, meg, hogy a zöldlevelűek tele vannak oxigénnel dús klorofillel, mellyel növelheted szervezeted oxigénellátását. A klorofill csodálatos hatásai megér egy külön bejegyzést (nemsokára nekiülök).

Első zöld turmixom:

Nekem az első zöld turmixom sötétzöld kelkáposzta levéből, banánból és almából állt. Mivel elég gyenge a turmixgépem (csak 350 watt), ezért apró darabokban hagyta a kelkáposztát, így nem is volt elég selymes az egész. Ez nem vette el a kedvem, mert most egy philips hr 2094 típusú turmixot fogok beszerezni, ami 750 wattos, jégaprításra is használható, szóval, erősnek mondható.

A legprofesszionálisabb turmixgép, amit a nyerskonyha világában használnak, a Vitamix. (http://www.vitamix.com)

Ez egy bivalyerős gép, fordulatszáma max. 38.000 fordulat/perc, teljesítménye is csaknem 1000 watt. Fórumokban olvastam, hogy ez szinte krémmé, folyékonnyá teszi a kelkáposztát is. Ára is szép, ezért erre most nem ruházok be. Van egy “kistestvére”, úgy hívják, hogy Omniblender. Ez kissé gyengébb, de a vélemények alapján ez is szuper, és az ára is jobb.

Magyarországon mindkettő turmixgép a www.egeszseges-elet.hu oldalon rendelhető meg.

A Vitamix turmix itt, az Omniblender pedig itt. Külföldön nagyon elterjedtek.

***

Ha szeretnél változtatni egészségi állapotodon, érdemes beiktatnod a zöld turmixokat, green smoothie-kat hétköznapjaidba. Olvasd el Victoria Boutenko: A nyers étel csodája című könyvét, ő többet is tud mondani róla, mint én ebben a kis bejegyzésben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet