Fitt élet
Ép testben ép lélek

MENÜ

 http://kender.uw.hu/8/nyolcadik.htm

Táplálkozás

A kender nem csak a környezetnek jó, hanem a testünknek is. A kendermag már így is az egyik legtáplálóbb élelmiszerként ismert. Szinte mindent tartalmaz amire a szervezetünknek szüksége van: magnézium, kálium, rostokban gazdag, szinte minden vitamin és valamennyi ásványi anyag fellelhető benne. Tartalmaz omega 3 zsírsavakat és a fehérjetartalma 25%-os

Ismét az Omega-3 és Omega-6 zsírsavakról

Forrás:Wikipédia

Az omega−3 és a az omega−6 zsírsavak esszenciális zsírsavak. Az omega−3 és az omega−6 zsírsavak ugyanazoknak a metabolikus enzimeknek a szubsztrátjai, így az omega−6:omega−3 arány jelentősen befolyásolja a kelezkező eikozanoidok (hormonok) arányát, (pl. prosztaglandinok, leukotriének, tromboxánok stb.), és megváltoztatja a szervezet metabolizmusát. Általában a zöldtakarmányon tartott állatok több omega-3 zsírsavat halmoznak fel(ez ugye az egészségesebb), mint a szemestakarmányon tartottak, melyek nagyobb arányban raktároznak omega-6 zsírsavakat. Az omega-6 zsírsavak metabolitjainak  gyulladáskeltő hatása jelentősebb, mint az n-3 zsírsavakéi. Emiatt szükséges, hogy ezeket a többszörösen telítetlen zsírsavakat kiegyensúlyozott mennyiségben fogyasszuk, az egészséges omega-6:omega-3 arány 1:1-től 1:4-ig terjed!!

kendermag-pelletA kendermagolaj nyolc különféle esszenciális aminosavat tartalmaz, fontos vitaminokat, komplex B vitamint és E vitamint és 80%-ban többszörösen telítetlen zsírvakból áll, melyek fogyasztása kiemelkedően fontos az emberi szervezet számára. Kép: az általunk őrölt kendermag pellet

Nagyon fontos, hogy a kendermagolaj 60 - 70% - ban linolénsavat Omega-6 és 15-25%-ban alfa-linolénsavat - Omega-3 tartalmaz, ezért 10-20 gramm kendermagolaj fogyasztása fedezi a szervezet teljes napi szükségletét ezekből az esszenciális, telítetlen zsírsavakból. Jelezném azért, hogy az omega-3:omega 6 arány azért nem annyira előnyös, mint sokan állítják,azaz omega 6-ból 3-szor annyit tartalmaz a lenmagolaj. Pont fordított az omega-3:omega 6 arány, mint ami ideális lenne.

Következő olajunk a lenmagolaj lesz! A len hatszor annyi n-3-at tartalmaz, mint a legtöbb halolaj.(Wikipédia) A len, illetve a lenmag (Linum usitatissimum) olaja valószínűleg a legszélesebb körben elérhető növényi n-3 forrás. A lenolaj kb. 55% ALA-t tartalmaz, a len körülbelül háromszor annyi omega-3-t tartalmaz, mint omega:omega--6-ot, azaz ideális az omega-3:omega-6 arány!! 15 g lenmagolaj körülbelül 8 gramm ALA bevitelt jelent, amit a szervezet 5-10% illetve 2-5%-os hatékonysággal alakít EPA-vá illetve DHA-vá.

A kendermag olaj jótékony hatásai

  • Az olaj tartalmaz az immunrendszer számára fontos gamma-linolénsavat is (GLA)
  • Szintén növeli a prostaglandin képződését és segíti a gyulladások kezelését, csillapítását
  • A GLA-nak jótékony hatása van a neurodermitis-re (az ekcéma egy makacs formája)
  • A menstruáció előtt fellépő fájdalmak, izületi gyulladások és a cukorbetegség-eredetű idegbántalmak enyhítése
  • Az alfa-linolén zsírsav segíthet az érrendszeri betegségek kezelésében
  • A kendermagolaj viszonylag magas Omega3 zsírsav tartalommal rendelkezik, aminek szerepe van a koleszterin anyagcserében, megelőzi a vérrögképződést, ahogy meggátolja a vérlemezkék leragadását
  • A krónikus gyulladások gyakori kiváltó oka a gyenge immunrendszer, az Omega-3 zsírsavak tompítják ennek tüneteit, ezért ajánlott a kendermagolaj használata izületi gyulladás, a húgyhólyag krónikus gyulladása, vagy pikkelysömör, fekélyes vastagbélgyulladás és egyéb krónikus bélgyulladások esetén, valamit mozgásszervi rendellenességek kezelésére.
  • Az Omega3 zsírsavak – mint a kendermagolaj - kiváló fájdalomcsillapítók.
  • Az omega-3 és omega-6 zsírsavak fontos összetevői a sejtmembránnak. 
  • Anyagcsere folyamatok természetes elősegítése
  • Agyi folyamatok megfelelő működése
  • Csökkenti a koleszterin szintet
  • Csökkenti a vérnyomást, helyreállítja a vérkeringést
  • Regenerálja, fiatalítja a bőrt

 

A kendermagból magas tápértékű olaj sajtolható ki, amely a növényvilágban a legnagyobb mennyiségben tartalmaz olyan, esszenciális zsírsavakat, amelyeket a test nem képes önmaga előállítani, a táplálkozás során kell felvenni. Ezek az esszenciális zsírsavak felelősek immunválaszunkért, és megtisztítják érrendszerünket a koleszterintől és a lerakódásoktól. Amit biztosan tudunk róla, hogy csökkenti a vérnyomást, támogatja fogyókúránk sikerét azáltal, hogy kitakarítja a felesleges zsírt a szervezetünkből, erősíti az immunrendszert, fokozza az agyműködést, növelve ezzel szellemi teljesítőképességünket.

A kendermag olajban található zsírsavak:

  • Omega-3 19%kender es olaj
  • Omega-6 57%
  • Omega-9 12%
  • Palmitin 6%
  • Stearin 2%
  • Gamma-linolen 1.7%
  • Egyéb 2.3%

Az Omega-3, Omega-6 zsírsav javítja a szív egészségét

A kendermag olaj jótékony hatásai:

  • Az olaj tartalmaz az immunrendszer számára fontos gamma-linolénsavat is (GLA)
  • Szintén növeli a prostaglandin képződését és segíti a gyulladások kezelését, csillapítását
  • A GLA-nak jótékony hatása van a neurodermitis-re (az ekcéma egy makacs formája)
  • A menstruáció előtt fellépő fájdalmak, izületi gyulladások és a cukorbetegség-eredetű idegbántalmak enyhítése
  • Az alfa-linolén zsírsav segíthet az érrendszeri betegségek kezelésében
  • A kendermagolaj viszonylag magas Omega3 zsírsav tartalommal rendelkezik, aminek szerepe van a koleszterin anyagcserében, megelőzi a vérrögképződést, ahogy meggátolja a vérlemezkék leragadását
  • A krónikus gyulladások gyakori kiváltó oka a gyenge immunrendszer, az Omega-3 zsírsavak tompítják ennek tüneteit, ezért ajánlott a kendermagolaj használata izületi gyulladás, a húgyhólyag krónikus gyulladása, vagy pikkelysömör, fekélyes vastagbélgyulladás és egyéb krónikus bélgyulladások esetén, valamit mozgásszervi rendellenességek kezelésére.
  • Az Omega3 zsírsavak – mint a kendermagolaj – kiváló fájdalomcsillapítók.
  • Az omega-3 és omega-6 zsírsavak fontos összetevői a sejtmembránnak.
  • Anyagcsere folyamatok természetes elősegítése
  • Agyi folyamatok megfelelő működése
  • Csökkenti a koleszterin szintet
  • Csökkenti a vérnyomást, helyreállítja a vérkeringést
  • Regenerálja, fiatalítja a bőrt

Kitűnő forrása az esszenciális zsírsavaknak (Omega-3, Omega-6 és GLA). Csökkenti a koleszterin szintet (LDL). Hatásosan csökkenti a vérnyomást és helyreállítja a vérkeringést. Javítja a szervek működését, a test immunrendszerét. Emeli az energia- és az anyagcsere szintet. Enyhíti a menstruációs görcsöket Enyhíti az izületi gyulladással járó tüneteket Sportolás után segít az izmok regenerálásában Hatásos száraz bőr kezelésére, helyreállítja a haj

A többszörösen telítetlen zsírsavaknak alapvető szerepük van az agy megfelelő működésében, a szaporodásban és az anyagcsere folyamatokban, továbbá segítenek fenntartani a bőr és a haj egészségét. Tanulmányok bizonyítják, hogy az Omega-3 zsírsavban gazdag étkezés elősegíti a megfelelő koleszterinszint fenntartását.

Az Omega-9 zsírsav nem esszenciális zsírsav, ami azt jelenti, hogy az emberi test képes korlátozott mennyiségben előállítani. Csökkenti az érfalak lerakódását, a vércukor szintet egyensúlyban tartja és segít helyreállítani az immunrendszert.

A GLA (gamma-linolén sav) egyike az esszenciális zsírsavak két fajtájának. Legalább olyan fontos szerepe van a szervezet számára, mint a vitaminoknak. Hatásos izületi gyulladás, gyulladással járó rendellenességek, fekélyek gyógyítására. A GLA használatával sikert értek el már agydaganatos betegek kezelése során is. Az Egyesült Államokban és Európában ekcéma, valamint a menstruációs ciklussal együtt járó mellfájdalom kezelésére alkalmazzák.

 ÚJABB

Elsőként említendő, hogy a kendermag nagymértékben tartalmazza a szervezetünk számára elengedhetetlen esszenciális aminosavakat, melyeket testünk nem képes önmagától előállítani. Ezen aminosavak a köztudomás szerint elsősorban a húsfélék bevitelével biztosítható. A kendermag rendszeres fogyasztásával azonban a vegetáriánus és vegán életmódot folytatók, vagy a húst csak kisebb mértékben kedvelők is – az esszenciális aminosavak terén – megfelelő beviteli forráshoz juthatnak.

A kendermag nagy mennyiségben tartalmaz telítetlen zsírsavakat is, melyek az egészséges érrendszer és a jó vérnyomás garantálói. Fontos tudni, hogy a telítetlen zsírsavak bevitele nem növeli a koleszterinszintet, sőt fokozza a zsíranyagcserét. A kendermag kiemelkedő Omega-3 és Omega-6 zsírsav tartalommal rendelkezik.
A pozitív élettani hatások sorába feltétlenül megemlítendő a kendermag magas rosttartalma, mely elősegíti az emésztést, hatásos savtúltengés esetén és garantálja jó bélműködést.
Kitűnő ásványianyag forrás is, kálcium, magnézium és kálium tartalma miatt, ezen kívül a kendermag bővelkedik B- és E-vitaminban.

 

A kendermagban fellelhető fehérje a legmagasabb szinten hasznosítható növényi fehérjék közé tartozik. A szervezetünk számára a fehérjék legfőbb funkciója a szövetek működésének fenntartása és azok növekedésének elősegítése. A kendermag fehérjéje rendkívül könnyen felszívódik, így nagymértékben hozzájárulhat az egészséges immunrendszer fenntartásához.

Fontos kiemelni, hogy a kendermag nem tartalmazza a kábító hatású delta-D-tetrahidro-kannabinolt (=THC). A THC ugyanis a növény virágos hajtásainak levelein elhelyezkedő mirigyekben van. A kendermag fogyasztásának így semmilyen egészségkárosító vagy kábító hatása nincsen!

 

Asztali nézet